Arbuz - kalorie, ile waży Poznaj indeks glikemiczny, zawartość błonnika i węglowodanów

Ocena: 4.5 na podstawie 40 głosów.
Kategorie | Owoce
Arbuz - kalorie, kcal, ile waży

Ile kalorii ma arbuz?

100g arbuzów to 30 kcal.
Średniej wielkości arbuz (2300 g) ma około 690 kalorii (kcal).
Odpowiada to ok. 29% dziennego zapotrzebowania kalorycznego dla dorosłego człowieka o średniej wadze i przeciętnej aktywności fizycznej. ?

arbuz - wartości odżywczne w 100g

Kalorie 30 kcal
Węglowodany 7.6 gram
Błonnik 0.4 gram
Tłuszcze 0.15 gram
Białko 0.6 gram
Indeks glikemiczny 75

arbuz - witaminy w 100g

  • Witamina A 569 IU
  • Witamina B1 (Tiamina) 0.033 mg
  • Witamina B3 (Niacyna) 0.178 mg
  • Witamina B5 (Kw. pant.) 0.221 mg
  • Witamina B6 0.045 mg
  • Witamina B9 (Kw. foliowy) 3 mcg
  • Witamina C 8.1 mg
  • Witamina E 0.05 mg

Skład energetyczny arbuza

  • 89% WĘGL.
  • 7% BIAŁKO
  • 4% TŁUSZCZ

arbuz - minerały w 100g

  • Potas 112 mg
  • Potas 112 mg
  • Magnez 10 mg
  • Wapń 7 mg
  • Sód 1 mg
  • Żelazo 0.24 mg
  • Cynk 0.1 mg
  • Beta karoten 303 mg

Średniej wielkości arbuz (2300 g) to:

690kcal Aby je spalić potrzebujesz:
Jazda na rowerze 98 minut Jazdy na rowerze
Jazda konna 127 minut Jazdy konnej
Tenis 67 minut Gry w tenisa
Bieganie 69 minut Biegania
Pływanie 81 minut Pływania

Informacje ogólne

Arbuz to niezwykle soczysty owoc o bardzo dużej zawartości wody (zawiera jej aż 90%) i orzeźwiającym smaku.

Pochodzi z Afryki Południowej, zaś uprawiany jest na całym świecie w ciepłych regionach.

Spożywany jest zazwyczaj tylko soczysty miąższ owocu, jednak najnowsze badania wskazują na bardzo korzystne właściwości odżywcze i zdrowotne także pestek arbuza.

Przeczytaj: Dieta ujemnych kalorii - czy to naprawdę działa

Właściwości zdrowotne arbuza

Arbuz to najbardziej soczysty z owoców, zatem doskonale nawadnia organizm, działa moczopędnie i oczyszczająco.

Jako owoc bardzo niskokaloryczny zalecany jest osobom odchudzającym się, a także sportowcom.

Zawiera witaminy A, C i z grupy B oraz minerały: potas, miedź, magnez, wapń, żelazo, fosfor, sód, cynk, mangan.

Arbuz jest ponadto bogatym źródłem antyoksydantów chroniących przed chorobami cywilizacyjnymi i spowalniającymi procesy starzenia. Pestki arbuza natomiast dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Przeczytaj: Czy lepiej jeść owoce egzotyczne czy lokalne?

Przechowywanie arbuza

Arbuz jako owoc o bardzo twardej skórze jest odporny na obicia.

Owoc w całości powinien być przechowywany w temperaturze pokojowej, zaś po rozkrojeniu dobrze jest go od razu spożyć lub przechowywać arbuza zawiniętego w folię aluminiową w lodówce – maksymalnie przez 2 dni.

Przeczytaj: Kiedy powinniśmy się ważyć? Rano czy wieczorem?

Arbuz w kuchni

Arbuz najczęściej spożywany jest jako samodzielny owoc, stanowi też ceniony składnik koktajli owocowych czy orzeźwiających soków.

Doskonale komponuje się z sałatką z ogórków czy pomidorów.

A dla lubiących eksperymenty w kuchni – arbuzowa pizza. Na plastrach arbuza ułożyć można inne owoce oraz miód i orzechy.

Przeczytaj: Czy można zjeść przeterminowany produkt?

Zastosowanie medyczne arbuza

Arbuz jako owoc o bardzo dużej zawartości wody wspomaga pracę nerek i stanowi istotny składnik kuracji detoksykujących.

Redukuje zachorowalność na nowotwory, korzystnie wpływa na układ sercowo – naczyniowy.

Zapobiega nadciśnieniu tętniczemu krwi. Arbuz dodaje energii i wspomaga koncentrację.

Z kolei pestki arbuza wykazują silne działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Ponadto skutecznie zwalczają infekcje grzybicze oraz bakteryjne.

Przeczytaj: Dieta wegetariańska a wegańska – jakie są różnice?

Przeciwwskazania

Arbuza nie powinny jeść osoby uczulone na ten owoc, a z racji wysokiego indeksu glikemicznego – także diabetycy. 

Przeczytaj: Czy jedzenie wpływa na nasze samopoczucie?

Arbuz podczas ciąży i laktacji

Arbuz z racji wysokiej zawartości cukru nie powinien być często spożywany przez kobiety w ciąży, gdyż może przyczynić się do rozwoju cukrzycy ciężarnych. Natomiast w okresie karmienia arbuz jest polecany – pobudza laktację. 

Przeczytaj: Dieta w czasie PMS. Co jeść w „te” dni?

Ile waży arbuz?

Średniej wielkości arbuz (część jadalna po obraniu) waży ok. 2300g.

Ile białka jest w arbuzie?

Arbuzy zawierają 0.6 g białka na 100g.
Średniej wielkości arbuz (2300 g) zawiera ok. 13.8 g białka.

Ile węglowodanów jest w arbuzach?

Arbuzy zawierają 7.6 g węglowodanów na 100g.
Średniej wielkości arbuz (2300 g) zawiera ok. 174.8 g węglowodanów.

Ile błonnika jest w arbuzach?

Arbuzy zawierają w sobie 0.4 g błonnika na 100g.
Średniej wielkości arbuz (2300 g) zawiera ok. 9.2 g błonnika. Odpowiada to ok. 31% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Czy arbuzy zawierają gluten?

Arbuzy nie zawierają glutenu. Mogą być spożywane przez osoby wrażliwe na gluten lub z rozpoznaną chorobą celiakii.

Ile witaminy C ma arbuz?

Arbuzy zawierają 8.1 mg witaminy C na 100g.
Średniej wielkości arbuz (2300 g) zawiera ok. 186.3 mg witaminy C. Odpowiada to ok. 93% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Ile magnezu znajduje się w arbuzie?

Arbuzy zawierają 10 mg magnezu na 100g.
Średniej wielkości arbuz (2300 g) zawiera ok. 230 mg magnezu. Odpowiada to ok. 58% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Jaki indeks glikemiczny ma arbuz?

Arbuzy mają wysoki indeks glikemiczny. Jest on równy 75.

Opinie o arbuzach

  • Magda 5 months ago

    Najlepiej smakują latem :)

Marcin Piotrowicz
Opiekun tej strony:
Marcin Piotrowicz

Redaktor serwisu wszystkoojedzeniu.pl
Promotor zdrowego stylu odżywiania

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.medicalnewstoday.com
  • www.whfoods.com
Treści zawarte na tej stronie powstały na bazie informacji z oficjalnej międzynarodowej bazy danych Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych

Dodaj opinię

Zobacz też

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij