Jeżyny - kalorie, ile waży Poznaj indeks glikemiczny, zawartość błonnika i węglowodanów

Ocena: 4.6 na podstawie 39 głosów.
Kategorie | Owoce
Jeżyny - kalorie, kcal, ile waży

Ile kalorii ma jeżyna?

100g jeżyn to 43 kcal.
Garść jeżyn (70 g) ma około 30 kalorii (kcal).
Odpowiada to ok. 1% dziennego zapotrzebowania kalorycznego dla dorosłego człowieka o średniej wadze i przeciętnej aktywności fizycznej. ?

Jeżyny - wartości odżywczne w 100g

Kalorie 43 kcal
Węglowodany 9.61 gram
Błonnik 5.3 gram
Tłuszcze 0.49 gram
kw. tł. nas. 0.1 gram
Białko 1.39 gram
Indeks glikemiczny 25

Jeżyny - witaminy w 100g

  • Witamina A 214 IU
  • Witamina B1 (Tiamina) 0.02 mg
  • Witamina B3 (Niacyna) 0.646 mg
  • Witamina B5 (Kw. pant.) 0.276 mg
  • Witamina B6 0.03 mg
  • Witamina B9 (Kw. foliowy) 25 mcg
  • Witamina C 21 mg
  • Witamina E 1.17 mg
  • Witamina K 19.8 mg

Skład energetyczny jeżyny

  • 79% WĘGL.
  • 11% BIAŁKO
  • 9% TŁUSZCZ

Jeżyny - minerały w 100g

  • Potas 162 mg
  • Potas 162 mg
  • Magnez 20 mg
  • Wapń 29 mg
  • Sód 1 mg
  • Żelazo 0.62 mg
  • Cynk 0.53 mg

Garść jeżyn (70 g) to:

30kcal Aby je spalić potrzebujesz:
Jazda na rowerze 4 minut Jazdy na rowerze
Jazda konna 6 minut Jazdy konnej
Tenis 3 minut Gry w tenisa
Bieganie 3 minut Biegania
Pływanie 4 minut Pływania

Informacje ogólne

Jeżyny to owoce obecne w diecie już od tysiącleci – pierwsze o nich doniesienia pochodzą z prehistorycznych wykopalisk. Warto zatem skorzystać z mądrości naszych przodków i włączyć je do dzisiejszej diety, gdyż owoce te dzięki wysokiej zawartości antocyjaniny, odpowiedzialnej za ich ciemną barwę, wykazują wysoki potencjał antyoksydacyjny. A w dobie lawinowo rosnącej zachorowalności na choroby cywilizacyjne jest to bardzo pożądana właściwość.

Przeczytaj: Czy woda mineralna może nam zaszkodzić?

Właściwości zdrowotne

Jeżyny zawierają bardzo duże ilości przeciwutleniaczy, ale także witamin, zwłaszcza witaminy C. Garść jeżyn pokrywa niemal 30% dziennego zapotrzebowania na ten składnik odżywczy. Jakie inne skarby skrywają te niepozorne owoce? Błonnik, ksylitol, witaminy A, E i K, magnez, potas, mangan czy miedź to tylko niektóre z nich. Z racji tak bogatego składu odżywczego jeżyny są cennymi składnikami diety, ale znajdują zastosowanie także jako wartościowy składnik kosmetyków odmładzających czy  łagodzących liczne schorzenia skórne.

Przeczytaj: Co jeść, a czego nie, aby uniknąć wzdęć i gazów

Przechowywanie

Jeżyny – podobnie jak każde owoce jagodowe – są bardzo nietrwałe, zatem należy je spożyć jak najszybciej. W lodówce mogą poleżeć do dwóch - czterech dni. Jeśli chcesz przedłużyć ich trwałość, doskonałym sposobem jest mrożenie jeżyn.

Przeczytaj: Dieta wegetariańska a wegańska – jakie są różnice?

Jeżyny w kuchni

Jeżyny w kuchni znalazły zastosowanie jako orzeźwiający dodatek do koktajli, wypieków czy deserów. Idealnie nadają się do sporządzenia nalewek, soków, dżemów czy konfitur. A jeżyny w wersji wytrawnej? Świetnie komponują się z mięsami jako składnik sosu czy w sałatce w serze pleśniowym.

Przeczytaj: Jak gotować warzywa aby nie traciły wartości odżywczych?

Zastosowanie medyczne

Jeżyny wykazują bardzo korzystny wpływ na układ sercowo – naczyniowy, normalizując ciśnienie krwi i wzmacniając serce. Zapobiega anemii, wspomaga odporność organizmu, wykazują właściwości przeciwnowotworowe i przeciwzapalne. Wysoka zawartość antyutleniaczy hamuje ponadto rozwój chorób neurodegeneracyjnych, zaś błonnik reguluje trawienie. Ponadto jeżyny wzmacniają kości oraz regulują krzepliwość krwi.

Przeczytaj: Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do spożywania jeżyn jest uczulenie na te owoce, jednak taka alergia zdarza się sporadycznie.

Przeczytaj: Nie smakuje Ci zdrowe jedzenie? Sprawdź 3 proste wskazówki, aby je polubić

Jeżyny podczas ciąży i laktacji

Jeżyny mogą być spożywane przez kobiety w ciąży i karmiące, gdyż dostarczają szeregu cennych składników odżywczych, są lekkostrawne i niskokaloryczne.

Przeczytaj: Czy kawa rano to dobry pomysł?

Ile białka jest w jeżynie?

Jeżyny zawierają 1.39 g białka na 100g.
Garść jeżyn (70 g) zawiera ok. 1 g białka.

Ile węglowodanów jest w jeżynach?

Jeżyny zawierają 9.61 g węglowodanów na 100g.
Garść jeżyn (70 g) zawiera ok. 6.7 g węglowodanów.

Ile waży jeżyna?

Garść jeżyn waży ok. 70g.

Ile błonnika jest w jeżynach?

Jeżyny zawierają w sobie 5.3 g błonnika na 100g.
Garść jeżyn (70 g) zawiera ok. 3.7 g błonnika. Odpowiada to ok. 12% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Czy jeżyny zawierają gluten?

Jeżyny nie zawierają glutenu. Mogą być spożywane przez osoby wrażliwe na gluten lub z rozpoznaną chorobą celiakii.

Ile witaminy C ma jeżyna?

Jeżyny zawierają 21 mg witaminy C na 100g.
Garść jeżyn (70 g) zawiera ok. 14.7 mg witaminy C. Odpowiada to ok. 7% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Ile magnezu znajduje się w jeżynie?

Jeżyny zawierają 20 mg magnezu na 100g.
Garść jeżyn (70 g) zawiera ok. 14 mg magnezu. Odpowiada to ok. 4% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Jaki indeks glikemiczny ma jeżyna?

Jeżyny mają niski indeks glikemiczny. Jest on równy 25.

Marcin Piotrowicz
Opiekun tej strony:
Marcin Piotrowicz

Redaktor serwisu wszystkoojedzeniu.pl
Promotor zdrowego stylu odżywiania

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.nutrition-and-you.com
  • www.healthfitnessrevolution.com
Treści zawarte na tej stronie powstały na bazie informacji z oficjalnej międzynarodowej bazy danych Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych

Dodaj opinię

Zobacz też

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij