Awokado - kalorie, ile waży Poznaj indeks glikemiczny, zawartość błonnika i węglowodanów

Ocena: 4.2 na podstawie 36 głosów.
Kategorie | Owoce
Awokado - kalorie, kcal, ile waży

Ile kalorii ma awokado?

100g owoców awokado to 160 kcal.
Średniej wielkości awokado (220 g) ma około 352 kalorii (kcal).
Odpowiada to ok. 15% dziennego zapotrzebowania kalorycznego dla dorosłego człowieka o średniej wadze i przeciętnej aktywności fizycznej. ?

Awokado - wartości odżywczne w 100g

Kalorie 160 kcal
Węglowodany 8.53 gram
Błonnik 6.7 gram
Tłuszcze 14.66 gram
kw. tł. nas. 1.8 gram
Białko 2 gram
Indeks glikemiczny 10

Awokado - witaminy w 100g

  • Witamina A 146 IU
  • Witamina B1 (Tiamina) 0.067 mg
  • Witamina B2 (Ryboflawina) 0.13 mg
  • Witamina B3 (Niacyna) 1.738 mg
  • Witamina B5 (Kw. pant.) 1.389 mg
  • Witamina B6 0.257 mg
  • Witamina B9 (Kw. foliowy) 81 mcg
  • Witamina C 10 mg
  • Witamina E 2.07 mg
  • Witamina K 21 mg

Skład energetyczny awokado

  • 20% WĘGL.
  • 5% BIAŁKO
  • 76% TŁUSZCZ

Awokado - minerały w 100g

  • Potas 485 mg
  • Potas 485 mg
  • Fosfor 52 mg
  • Magnez 29 mg
  • Wapń 12 mg
  • Sód 7 mg
  • Żelazo 0.55 mg
  • Cynk 0.64 mg
  • Beta karoten 62 mg

Średniej wielkości awokado (220 g) to:

352kcal Aby je spalić potrzebujesz:
Jazda na rowerze 50 minut Jazdy na rowerze
Jazda konna 65 minut Jazdy konnej
Tenis 34 minut Gry w tenisa
Bieganie 35 minut Biegania
Pływanie 41 minut Pływania

Awokado - informacje ogólne

Awokado to jeden z najwartościowszych owoców świata. Ten pochodzący z Meksyku owoc o specyficznym kremowym miąższu najczęściej trafia do sklepów z Ameryki Południowej czy Środkowej.

Jeśli na sklepowej półce zobaczysz awokado o ciemnofioletowej skórce, pod którą kryje się jasnozielony miąższ o orzechowym posmaku – masz do czynienia z awokado Hass. Zaś odmiana  z zieloną skórką to awokado Fuerte.

Przeczytaj: Czy awokado można jeść w ciąży?

Właściwości zdrowotne awokado

Tym, co wyróżnia awokado na tle innych owoców, jest wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza omega - 3. To także bogate źródło witamin E, K, C czy z grupy B oraz antyutleniaczy, luteiny, steroli oraz licznych minerałów. Jakie prozdrowotne właściwości awokado wynikają z tak bogatego składu odżywczego?

  • awokado reguluje gospodarkę lipidową, obniża poziom cholesterolu we krwi
  • awokado wspomaga pracę układu sercowo – naczyniowego, normalizuje ciśnienie krwi
  • ten owoc bez obawy mogą jeść osoby chore na cukrzycę – awokado cechuje się małą zawartością węglowodanów, ponadto spowalnia trawienie węglowodanów normalizując poziom glukozy we krwi
  • dzięki wysokiej zawartości antyutleniaczy i witamin awokado dba o cerę i włosy, a luteina wzmacnia wzrok
  • regularne spożycie awokado sprzyja redukcji stresu
  • kwasy omega 3 wzmacniają odporność, spowalniają procesy starzenia oraz zapobiegają stanom zapalnym i alergicznym

Przeczytaj: Dieta Paleo - na czym polega i kto może ją stosować

Jak przechowywać awokado?

Owoc ten wymaga uzyskania pełnej dojrzałości przed jego spożyciem. Ogonek owocu powinien gładko wchodzić w miąższ - wtedy owoc jest odpowiedni do zjedzenia.

Niedojrzałe awokado można przechowywać w lodówce przez 2 – 3 tygodnie, zaś szybko dojrzeje w towarzystwie jabłek czy bananów. Aby owoc po rozkrojeniu nie czerniał, wystarczy skropić go sokiem z cytryny czy limonki.

Przeczytaj: Produkty spożywcze, które działają jak afrodyzjak

Awokado w kuchni

Z awokado można przygotować wiele odżywczych i smacznych potraw. Od wytrawnej sałatki, poprzez odżywcze koktajle owocowe aż po pyszne desery.

Awokado stanowić może bazę pożywnej pasty kanapkowej z jajkiem i suszonymi pomidorami lub… domowej nutelli z kakao i daktylami. Spożywać go można na surowo; obróbka cieplna sprzyja pojawieniu się goryczki, ponadto zuboża owoc w wartości odżywcze.

Przeczytaj: Co jeść w czasie przeziębienia i zaraz po nim?

Zastosowanie lecznicze awokado

Awokado z racji korzystnego wpływu na układ nerwowy zalecany jest osobom cierpiącym na choroby neurodegeneracyjne, np. chorobę Alzheimera.

Wspomaga redukcję zbyt wysokiego cholesterolu i nadciśnienia, sięgać powinny po niego zatem osoby cierpiące na schorzenia układu sercowo-  naczyniowego.

Dzięki wysokiej zawartości glutationu awokado wspomaga wątrobę. Owoc ten łagodzi ponadto stany zapalne żołądka, a najnowsze doniesienia wskazują na znaczącą rolę awokado we wspomaganiu terapii niektórych nowotworów.

Przeczytaj: Co jeść, aby czuć się dobrze o poranku?

Przeciwwskazania w spożyciu awokado

Spożycie awokado powinno być ograniczane jedynie prze osoby cierpiące na nietolerancję tego owocu. Ostrożność powinny zachować także osoby stosujące leki przeciwkrzepliwe – awokado może osłabiać ich działanie.

Przeczytaj: Dieta wspierająca pracę umysłu

Awokado w ciąży i podczas karmienia

Owoc awokado jest całkowicie bezpiecznym pokarmem dla ciężarnych. Do tego jest on bardzo zdrowy. Zawiera witaminy C, E i A, witaminy z grupy B, potas, nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3. Co istotne: owoc awokado jest także źródłem kwasu foliowego.

Przeczytaj:

Ile białka jest w awokado?

Owoce awokado zawierają 2 g białka na 100g.
Średniej wielkości awokado (220 g) zawiera ok. 4.4 g białka.

Ile węglowodanów jest w owocach awokado?

Owoce awokado zawierają 8.53 g węglowodanów na 100g.
Średniej wielkości awokado (220 g) zawiera ok. 18.8 g węglowodanów.

Ile waży awokado?

Średniej wielkości awokado (część jadalna po obraniu) waży ok. 220g.

Ile błonnika jest w owocach awokado?

Owoce awokado zawierają w sobie 6.7 g błonnika na 100g.
Średniej wielkości awokado (220 g) zawiera ok. 14.7 g błonnika. Odpowiada to ok. 49% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Czy owoce awokado zawierają gluten?

Owoce awokado nie zawierają glutenu. Mogą być spożywane przez osoby wrażliwe na gluten lub z rozpoznaną chorobą celiakii.

Ile witaminy C ma awokado?

Owoce awokado zawierają 10 mg witaminy C na 100g.
Średniej wielkości awokado (220 g) zawiera ok. 22 mg witaminy C. Odpowiada to ok. 11% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Ile magnezu znajduje się w awokado?

Owoce awokado zawierają 29 mg magnezu na 100g.
Średniej wielkości awokado (220 g) zawiera ok. 63.8 mg magnezu. Odpowiada to ok. 16% dziennego zapotrzebowania dla dorosłego człowieka. ?

Jaki indeks glikemiczny ma awokado?

Owoce awokado mają niski indeks glikemiczny. Jest on równy 10.

Marcin Piotrowicz
Opiekun tej strony:
Marcin Piotrowicz

Redaktor serwisu wszystkoojedzeniu.pl
Promotor zdrowego stylu odżywiania

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.whfoods.com
  • www.bbcgoodfood.com
Treści zawarte na tej stronie powstały na bazie informacji z oficjalnej międzynarodowej bazy danych Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych

Dodaj opinię

Zobacz też

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij