10 niezwykłych właściwości zdrowotnych marchewki

Ocena: 5 na podstawie 1 głosów. | 2 października
10 niezwykłych właściwości zdrowotnych marchewki

Marchewki są dobre nie tylko dla królików. W rzeczywistości mogą one być jedną z najzdrowszych przekąsek jakie możemy znaleźć w lodówce.

Ich słodki smak może zastąpić głód na niezdrowe słodycze w czasie kiedy najdzie Cię na nie ochota.

Marchewki są też bogate w witaminy, antyoksydanty i błonnik, przez co mogą korzystnie wpływać na redukcję ryzyka zachorowania na nowotwory i choroby serca.

W dalszej części poznasz 10 głównych powodów dlaczego warto włączyć marchewki do swojego codziennego jadłospisu.

Tematy: Marchew Jarmuż Sałata Szpinak Batat (patat, kumara, słodki ziemniak) Hummus

Popularne na blogu

1. Marchewki zawierają beta karoten

Marchewki są bardzo dobrym źródłem beta karotenu, który jest silnym antyoksydantem z wieloma właściwościami zdrowotnymi.

W ludzkim organizmie beta karoten jest przekształcany w witaminę A, która korzystnie wpływa np. na skórę. Badania pokazały także, że beta karoten chroni nasze płuca przed toksynami, które prowadzą do nowotworów płuc.

Byli palacze, którzy mieli beta karoten w swojej codziennej diecie w badaniach wykazali się zmniejszonym ryzykiem nowotworów płuc i żołądka. Inne produkty bogate w beta karoten to np. szpinak, jarmuż oraz bataty.

Przeczytaj: Czym są tzw. superfoods?

2. Marchewki wspomagają trawienie

Nasze organizmy potrzebują pewnych minerałów, witamin, błonnika i enzymów aby w pełni poprawnie prowadzić procesy trawienne. Marchewki dostarczają nam wielu z nich.

Marchewki zawierają taką samą ilość błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego, który pomaga przesuwać pokarm przez nasz układ trawienny. Beta karoten jest przekształcany w organizmie w witaminę A, która wspomaga pracę limfocytów.

Limfocyty to komórki, odpowiedzialne między innymi za zwalczanie patogenów, które trafiają do organizmu wraz z przyjmowaną żywnością.

Dodatkowo marchewka zawiera sporą ilość wapnia i potasu - dwóch minerałów, niezbędnych do prawidłowej pracy wszelkich mięśni, także tych odpowiedzialnych za przemieszczanie pokarmu w przewodzie pokarmowym.

Badania pokazały, że dzięki temu regularne spożywanie marchwi może zapobiegać wrzodom żołądka.

Przeczytaj: Kawa kuloodporna – wady i zalety jej spożywania

3. Marchew pomaga w uregulowaniu zakwaszenia organizmu

Jedzenie zbyt dużej ilości żywności zwiększającej pH w organizmie może mieć negatywne skutki dla zdrowia ale jedzenie marchewki pomaga przywrócić pH do odpowiedniego poziomu.

Nasz organizm potrzebuje zarówno żywności zwiększającej zakwaszenie jaki i tych zmniejszających zakwaszenie (zasadowych) jednak współczesna dieta zawiera zwykle zbyt dużo tych pierwszych.

Spożywanie większej ilości pokarmów takich jak marchewka (i inne warzywa korzenne) pozwala unormować te proporcje.

Oczywiście wartości pH naturalnie różnią się w poszczególnych częściach naszego ciała. Dla przykładu żołądek ma dużo bardziej zakwaszony ponieważ musi taki być na potrzeby procesów trawiennych.

Nasz organizm radzi sobie całkiem nieźle z dostosowywaniem poziomu pH we krwi poprzez wydalanie nadmiaru kwasu wraz z moczem.

Jednak powodem dla którego warto zadbać o odpowiednio zbilansowane pożywienie pod kątem pH jest po prostu to, że organizm będzie miał dużo łatwiej utrzymać odpowiedni poziom kwasowości.

Przeczytaj: Nietolerancja laktozy – czym zastąpić mleko?

4. Marchewki są źródłem potasu

Potas w połączeniu z sodem jest istotny dla odpowiedniej pracy układu krążenia. Niestety mamy tendencję do dostarczania do organizmu znacznie większej ilości sodu niż potrzebujemy ponieważ jest on zawarty we wszelkiego rodzaju żywności przetworzonej.

Marchew z wysoką zawartością potasu może pomóc przywrócić równowagę sodu i potasu, co pomoże przywrócić równowagę i zmniejszyć obciążenie nerek i układu krążenia.

Przeczytaj: Czy woda mineralna może nam zaszkodzić?

5. Zdrowe zęby

Marchew może pomóc w utrzymaniu zdrowych zębów i dziąseł na wiele sposobów.

Przede wszystkim, gryząc marchew usuwamy osad z płytki nazębnej. Jedzenie marchwi stymuluje też wytwarzanie śliny co pomaga utrzymać poziom bakterii w ustach na odpowiednim poziomie.

Pomaga to też w utrzymaniu pH w ustach na odpowiednim poziomie.

Przeczytaj: Czy dieta bezglutenowa szkodzi?

6. Marchew pomaga w gojeniu się ran

W marchwi są dwa związki, które mogą przyspieszyć gojenie się ran - witamina C i beta karoten.

Witamina C wspomaga pracę układu odpornościowego i produkcję kolagenu, który jest kluczowym składnikiem skóry. Beta karoten zmniejsza natomiast stany zapalne, dzięki czemu skóra goi się szybciej.

Aby wspomagać gojenie się ran możesz po prostu dodać większą ilość marchwi do swojej diety. Na zarośnięte rany możesz także spróbować okładów z utartej marchwi.

Przeczytaj: Czy awokado można jeść w ciąży?

7. Marchewki zawierają fitoskładniki

Fitoskładniki to naturalnie występujące substancje roślinne, które mają wiele zalet. Jednym z najważniejszych składników odżywczych zawartych w marchwi jest falkarinol, który, jak się uważa, zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego.

W rzeczywistości fitoskładniki (w tym przeciwutleniacze) występujące w marchwi mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia wszystkich rodzajów nowotworów. Pod tym względem trochę lepiej wypada marchew po ugotowaniu ale jedzenie surowej także jest zdrowe.

Przeczytaj: Co jeść, aby czuć się dobrze o poranku?

8. Marchew zawiera karotenoidy

Marchew zawiera także szczególną grupę przeciwutleniaczy, zwaną karotenoidami, które są wykorzystywane w organizmie do regulacji poziomu cukru we krwi.

Dlatego dieta bogata w marchew może zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.

Wyniki badań przeprowadzonych w tym zakresie były zróżnicowane ale wszystkie wskazują na zmniejszenie ryzyka zachorowania w zakresie 15-22%.

Przeczytaj: Jakie mięso najlepiej jeść w czasie odchudzania?

9. Marchew jest źródłem błonnika

Już wcześniej pisaliśmy o tym w jaki sposób błonnik może pomóc w pracy układu trawiennego ale świetnie sprawdza się on także w innych kwestiach.

Błonnik rozpuszczalny zawarty w marchewce wiąże się z cholesterolem LDL (to tzw. zły cholesterol), co pozwala go wyeliminować z organizmu.

W rezultacie jesteśmy mniej podatni za zakrzepy i mniej narażeni na choroby serca. Nierozpuszczalny błonnik natomiast pomaga zapobiegać zaparciom i niedrożności jelit.

Dzięki temu zmniejsza ryzyko takich problemów jak hemoroidy, które mogą prowadzić nawet do nowotworów.

Przeczytaj: Jak jeść, aby nie tyć

10. Marchew dobra na oczy, włosy, paznokcie i skórę

Zrównoważony profil składników odżywczych zawartych w marchwi korzystnie wpływa na nasze całe ciało - w szczególności na włosy, paznokcie, skórę i oczy.

Fitoskładniki dostarczają nam składników odżywczych, których organizm potrzebuje do budowy nowych komórek. Jest to proces, który trwa w naszym organizmie nieustannie ale jeśli brakuje składników odżywczych, nowo powstałe komórki nie są tak zdrowe jak mogłyby być i mają krótszą żywotność.

Zapewnienie odpowiednich składników odżywczych dla nowych komórek zapewni nam zdrową skórę i oczy oraz zdrowe i mocne włosy i paznokcie.

Przeczytaj: Nie smakuje Ci zdrowe jedzenie? Sprawdź 3 proste wskazówki, aby je polubić

Przechowywanie marchewki

Warto zapamiętać, że najlepiej przechowywać marchewki lekko wilgotne po obraniu.

Do pojemnika, w którym przechowujesz marchew możesz nawet dodać odrobinę wody.

Nie trzeba jednak w ogóle obierać marchwi przed jej zjedzeniem. Większość ludzi obiera marchew ponieważ jej skóra ma lekko gorzkawy smak.

Czy masz już teraz pewność, że warto dodać większą ilość marchwi do swojego jadłospisu?

Na szczęście marchew jest bardzo wszechstronnym warzywem. Świetnie sprawdzi się w sałatkach, zupach, surówkach, sosach a także na surowo. Możesz jeść surową marchewkę np. z hummusem - smakuje bardzo dobrze.

Marcin Piotrowicz
Opiekun tej strony:
Marcin Piotrowicz

Redaktor serwisu wszystkoojedzeniu.pl
Promotor zdrowego stylu odżywiania

Ten artykuł powstał na podstawie 11 źródeł:

  • www.care2.com
  • www.livestrong.com
  • www.webmd.com
  • www.care2.com
  • www.mayoclinic.org
  • en.wikipedia.org
  • en.wikipedia.org
  • www.webmd.com
  • www.nutraingredients.com
  • www.medicalnewstoday.com
  • www.livestrong.com
Popularne na blogu

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij