Witamina C - rola w organizmie

Ocena: 5 na podstawie 1 głosów. | 24 marca
Witamina C - rola w organizmie

Witamina C (kwas L-askorbinowy) – organiczny związek chemiczny, rozpuszczalny w wodzie. Jest niezbędny do funkcjonowania dla organizmów żywych, czyli dla ludzi i niektórych zwierząt, musi być dostarczana wraz z posiłkiem. To znaczy, że Twój organizm nie jest w stanie jej wyprodukować.

Zalecane dzienne spożycie witaminy C wynosi 75 mg dla kobiet i 90 mg dla mężczyzn. Powszechnie zaleca się, aby dostarczać witaminę C w pokarmach, lecz coraz więcej osób zwraca się ku suplementom diety, aby zapewnić dzienne zapotrzebowanie.

Tematy:Pietruszka (natka)

Działanie witaminy C

Witamina C bierze udział w wielu procesach zachodzących w ludzkim organizmie.

Oto kilka z nich.

Działa na odporność.

Wiele osób stosuje witaminę C w celu budowania odporności, jednak sama witamina C nie buduje odporności, tylko wspomaga układ immunologiczny i układ krwionośny do lepszej pracy komórek.

Witamina C wspomaga budowanie limfocytów, czyli białych krwinek, które wspomagają organizm w walce z infekcjami.


Kwas L-askorbinowy chroni limfocyty przed uszkodzeniem przez wolne rodniki.


Witamina C działa jako przeciwutleniacz, pomaga wzmocnić barierę ochronną skóry, a przyjmowanie witaminy C w odpowiednich dawkach wspomaga gojenie się ran.

Wspomaga walkę z niedoborami żelaza w organizmie.


Witamina C wspomaga wchłanianie żelaza z diety. Kwas L-askorbinowy pomaga przekształcić słabo wchłaniane żelazo w formę łatwiejszą do wchłonięcia. Zatem witamina C może zmniejszyć ryzyko wystąpienia niedoboru żelaza.
W związku z powyższym, jeżeli zmagasz się z niedoborem żelaza warto wprowadzić w dietę więcej świeżych warzyw i owoców, lub wprowadzić dobrej jakości suplement.

Witamina C wspomaga układ krwionośny.

Kwas L-askorbinowy wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne, dzięki czemu osoby cierpiące na paradontozę mogą zapobiec nadmiernemu krwawieniu z dziąseł. Witamina C wspomaga utlenianie złego cholesterolu, czyli doprowadza do zmniejszenia zmian miażdżycowych.

Niedobór i nadmiar witaminy C w organizmie

Zazwyczaj niedobór witaminy C objawia się:

  • przewlekłym zmęczeniem,
  • wysuszeniem i rogowaceniem naskórka,
  • nasilonymi krwawieniami z dziąseł,
  • trudniejszymi do opanowania krwawieniami,
  • osłabienie odporności organizmu,
  • wolniejsze gojenie się ran i sińców,
  • bolesnością  stawów.


Kwas L-askorbinowy przyjmowany w dużych dawkach może powodować:

  • dolegliwości żołądkowe takie jak: wymioty lub biegunka
  • wysypkę skórną,
  • gwałtownie obniżyć odporność, po zmniejszeniu dawkowania,
  • u osób podatnych na problemy z układem moczowym nie zalecane jest stosowania większej niż 500 mg na dobę.

Produkty bogate w witaminę C

Najwięcej witaminy C znajdziemy w:

  • papryka czerwona
  • papryka zielona
  • natka pietruszki
  • brokuły
  • brukselka
  • dzika róża
  • czarna porzeczka
  • acerola
  • brzoskwinie
  • gruszki
     

Pamiętaj, że długa obróbka termiczna przyczynia się do zmian wartości odżywczych, dlatego jeżeli jest to możliwe nie gotuj długo warzyw czy owoców.

Najlepiej jedz warzywa i owoce porządnie umyte i ze skórką.

Autdministrator tej strony:
Ola S.

Ten artykuł powstał na podstawie 3 źródeł:

  • www.healthline.com
  • ods.od.nih.gov
  • michalwrzosek.pl
Popularne na blogu

Napisz komentarz

Udało Ci się znaleźć to, czego szukasz?
Polub nas na Fb :)

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij