Uzależnienie od słodyczy – czym się objawia i jak z nim walczyć

Ocena: 4.5 na podstawie 345 głosów. | 26 czerwca
Uzależnienie od słodyczy – czym się objawia i jak z nim walczyć

Kiedy po erze uzależnień od alkoholu i narkotyków zaczęto głośno mówić o uzależnieniu od komputera wydawało się, że w kwestii uzależnień nić już nas nie zaskoczy.

I tak było – do momentu, aż pojawiła się kwestia uzależnienia od cukru.

Trudno powiedzieć, kiedy pojawił się ten problem, bo z pewnością nie jest on kwestią ostatnich kilku lat. Prawdopodobnie problem nasilił się w związku z powszechną dostępnością słodyczy w sklepach i nadmiernym ich spożywaniem już od najmłodszych lat.

Tematy: Liczi Sałata

Cukier - wróg publiczny numer 1. O przyczynach uzależnienia od cukru

U podstaw uzależnienia od cukru leży jego długotrwałe, nadmierne spożycie. Cukier to nie tylko słodycze – dodawany jest on do uchodzących za zdrowe płatków zbożowych do mleka, jogurtów, deserków mlecznych i kaszek dla dzieci, pieczywa.

Ukryty cukier czai się ponadto w sokach owocowych, ketchupie czy sosach sałatkowych. Jemy go dużo, traktujemy go jako sposób na niepowodzenia, ale także formę nagrody.

Już dzieci za dobre zachowanie czy wyniki w nauce obdarowywane są słodyczami, i z upływem lat ten sposób postrzegania słodyczy jako rekompensaty ulega pogłębieniu.

Z czasem pojawia się uzależnienie psychiczne i fizyczne od cukru. To pierwsze sprowadza się do uzależnienia od nawyku jedzenia słodyczy (i nie tylko) w stresującej sytuacji, a także towarzyszących temu rytuałom – któż z nas nie doceni chwil spędzonych przy kawie i czekoladkach?

Uzależnienie fizyczne wynika z rozchwiania gospodarki insulinowo – glukozowej i znacznych wahań poziomu cukru we krwi.

Przeczytaj: Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Jak rozpoznać uzależnienie od cukru?

Nie każdy, kto lubi słodycze, jest uzależniony od cukru. Patologiczne podłoże uzależnienia podejrzewać możesz za to u siebie, jeśli:

  • stale podjadasz słodycze, stopniowo zwiększając ich ilości
  • po spożyciu słodyczy nadal odczuwasz głód, co wynika z wahań poziomu glukozy spowodowanych nieproporcjonalnie wysokim wyrzutem insuliny
  • stale myślisz o zjedzeniu czegoś słodkiego, co może zaburzać twoje zdolności koncentracji
  • brak spożycia cukru powoduje znaczące osłabienie organizmu i drżenie mięśni
  • masz tendencję do kompulsywnego objadania się

Przeczytaj: Gdzie kupić nasiona chia i jak je przechowywać

Jak walczyć z uzależnieniem od cukru?

Jeśli czujesz, że cukier przejmuje kontrolę nad twoim życiem – pora działać.

Przede wszystkim postaraj się usunąć z zasięgu wzroku i ręki jakiekolwiek słodycze czy produkty zawierające cukier.

Nie licz jednak na to, że z dnia na dzień zaczniesz żyć bez cukru. Ty zatęsknisz za nawykiem ciągłego podjadania i smakiem słodyczy, a Twój organizm – za stale powiększonym poziomem glukozy we krwi.

Zaopatrz się zatem w miód, suszone i świeże owoce i warzywa, świeżo wyciskane soki.

Jeśli nie jesteś gotów na rewolucję - rezygnuj ze spożycia cukru stopniowo. Ograniczaj codziennie spożywane porcje słodzonych produktów, aż zminimalizujesz je na tyle, że cukier przestanie Tobą rządzić.

Pij dużo wody, postaw na aktywność fizyczną, znajdź sobie pasjonujące zajęcie, które odciągnie Cię od myśli o podjadaniu.

I daj sobie możliwość potknięć - najważniejsze to dążyć do celu i nie rezygnować przy pierwszym niepowodzeniu.

Przeczytaj: Czy można zjeść przeterminowany produkt?

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • dailyburn.com
  • www.dailymail.co.uk

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij