Nietolerancja laktozy – czym zastąpić mleko?

Ocena: 4.5 na podstawie 292 głosów. | 6 czerwca
Nietolerancja laktozy – czym zastąpić mleko?

Nietolerancja laktozy to stosunkowo częsta przypadłość, która dotyka co piątej osoby.

Wynika ona z niedoboru laktazy, czyli enzymu trawiącego cukier mleka krowiego – laktozę.

Wrodzony niedobór laktazy ujawnić może się już w wieku niemowlęcym lub dopiero u dorosłych, gdy stopniowo zanika aktywność enzymu.

Niekiedy spotykana jest także przejściowa nietolerancja laktozy, towarzysząca wielu chorobom żołądka czy jelit.

Tematy: Rzodkiewka Migdały Kokos, orzech kokosowy Słonecznik (ziarna) Szczypiorek

Skąd wiadomo, że cierpisz na nietolerancję laktozy?

Nietolerancja laktozy jest stosunkowo łatwa do rozpoznania – po spożyciu mleka i przetworów mlecznych występują następujące symptomy:

  • bóle brzucha
  • wzdęcia
  • biegunki
  • kolki
  • nudności i wymioty
  • skurcze mięśniówki gładkiej jelit

Najczęściej objawy te występują w przeciągu kilku - kilkunastu godzin od spożycia produktów zawierających laktozę a stopień ich nasilenia zależy od zawartości laktozy w posiłku.

Przeczytaj: Czego nie pić w czasie odchudzania?

Jakie alternatywy dla mleka?

Jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy, a nie chcesz rezygnować ze spożycia mleka, sięgnij po rozwiązania podsuwane przez dietę wegańską.

Mowa o mlekach roślinnych – kokosowym, owsianym, ryżowym, sojowym, konopnym czy z nerkowców.

W sklepach znaleźć można wiele takich propozycji, podobnie jak wegańskie „żółte sery” czy twarożki, np. ze słonecznika czy nerkowców oraz śmietanki.

W związku z rosnącą popularnością diety wegańskiej jak grzyby po deszczu wyrastają blogi kulinarne, na których znaleźć można przepisy na domowe mleko roślinne.

Ogólna receptura zakłada zblendowanie 1 objętości nasion/ ziaren/ wiórków z dwiema objętościami wody i przecedzenie przez drobne sitko.

A jeśli zainwestujesz w  jogurtownicę i żywe kultury bakterii (do zakupienia w Internecie) – wyczarujesz pyszne i zdrowe jogurty.

I jeszcze jeden bonus - z pozostałości po produkcji mleka kokosowego możesz upiec pyszne ciasteczka, zaś z pozostałych nerkowców czy migdałów przyrządzić roślinny twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem.

Przeczytaj: Dieta dla osób z siedzącym trybem życia

Produkty mleczne bez laktozy

Producenci przemysłu mleczarskiego doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak powszechnym problemem jest nietolerancja laktozy, zatem coraz częściej w chłodni sklepowej znajdziemy mleko bez laktozy, a także sery, twarożki czy jogurty.

Tego typu produkty (zwłaszcza mleko) mają jednak nieco wyższy indeks glikemiczny.

Inne rozwiązanie – zaopatrz się w aptece w enzym laktazę w kapsułkach i pij mleko do woli.

I pamiętaj, że laktoza ukryta bywa w produktach, których być może o to nie podejrzewasz – słodyczach, daniach instant czy pieczywie. 

Przeczytaj: Co jeść, aby czuć się dobrze o poranku?

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.betterhealth.vic.gov.au
  • www.niddk.nih.gov

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij