Nasiona Chia - 6 potwierdzonych właściwości zdrowotnych

Ocena: 4.4 na podstawie 88 głosów. | 8 kwietnia
Nasiona Chia - 6 potwierdzonych właściwości zdrowotnych

Nasiona Chia (szałwii hiszpańskiej) są uważane za jedne z najdrowszych produktów spożywczych dostępnych na całej Ziemi. Są przepełnione składnikami odżywczymi, które mogą bardzo korzystnie wpływać na nasze ciała i umysły. Oto 6 najbardziej pożądanych i potwierdzonych właściwości zdrowotnych i leczniczych ziaren chia.

Tematy: Chia (nasiona) Nasiona dyni Szałwia

Popularne na blogu

Nasiona chia mogą pomóc w odchudzaniu

Dzięki dużej zawartości błonnika i białka nasiona szałwii hiszpańskiej są doskonałym suplementem diety dla odchudzających się osób. Wielu ekspertów żywienia uważa, że nasiona chia naprawdę pomagają w zrzucaniu wagi.

Dlaczego? Duża zawartość błonnika w ziarnach chia absorbuje duże ilości wody dzięki czemu nasze żołądki są pełne przez dłuższy czas i nie odczuwamy głodu i potrzeby spożywania dużej ilości pokarmów.

Podobne efekty daje również duża zawartość białka w tych małych, niepozornych ziarenkach.

Badania na temat wpływu nasion chia na utratę wagi niestety nie potwierdziły powyższych założeń.

Pomimo potwierdzonego faktu, że Chia obniża poziom apetytu, nie udało się udowodnić, że nasiona chia w znaczny sposób wpływają na obniżenie wagi ciała. 

Przebadano 90 osób z nadwagą, które spożywały 50 gram nasion chia dziennie przez 12 tygodni - badania nie wskazały żadnych widocznych efektów w postaci utraty wagi lub poprawy stanu zdrowia.

W innym badaniu wykazano natomiast korzystny wpływ spożywania nasion chia na poziom kwasów Omega 3 we krwi.

W skrócie

Eksperci uważają, że nasiona chia mają korzystny wpływ na utratę wagi ale badania potwierdziły jedynie wpływ na ograniczenie apetytu u osób spożywających nasiona chia regularnie.

Przeczytaj:

Nasiona chia na zdrowe kości

Ziarna Chia zawierają wiele substancji, które mają zbawienny wpływ na nasz układ kostny.

Szałwia hiszpańska jest bogata w wapń, fofsor, magnez i białko.

Ze względu na imponująco wysoką zawartość wapnia jest doskonałym, naturalnym suplementem dla osób nie spożywających nabiału.

Przeczytaj: 3 kroki przed rozpoczęciem diety

Zdrowe serce i układ krążenia

Już jedna łyżka nasion chia zapewnia 100% dziennego zapotrzebowania na kwasy tłuszczowe Omega 3. 

Badania naukowe dowodzą, że kwasy Omega 3 pochodzenia roślinnego mają bardzo korzystny wpływ na zdrowie.

Obniżają one poziom cholesterolu i pomagają utrzymać poprawne funkcjonowanie tętnicy serca. 

Przeczytaj:

Budowa tkanki mięśniowej

Nasiona znajdują się w czołówce produktów roślinnych pod względem ilości białka. To jeden z powodów, dla których ziarna chia idealnie nadają się dla osób próbujących spalić tłuszcz, budować tkankę mięśniową i utrzymywać odpowiedni poziom cukru we krwi.

Ziarna chia są bogate w cynk dzięki czemu pomagają Twojemu organizmowi podnieść poziom leptyny - hormonu kluczowego w regulacji apetytu.

Przeczytaj:

Chia pomoże twoim zębom  

Wapń, fosfor, witamina A i cynk zawarte w nasionach chia bez wątpienia stawiają nasiona chia w czołówce pokarmów sprzyjających zdrowym i mocnym zębom.

Wapń jest podstawowym budulcem zębów i jego odpowiedni poziom w organizmie jest kluczowy dla utrzymania zdrowia jamy ustnej. 

Cynk natomiast między innymi pomaga zapobiegać powstawaniu kamienia nazębnego oraz ma działanie antybakteryjne, pomagając utrzymywać niezdrowe dla zębów bakterie z dala od jamy ustnej.

Przeczytaj:

Zdrowa skóra i młody wygląd

Nasiona chia zawierają dużo antyoksydantów, które spowalniają procesy starzenia organizmu oraz zapobiegają rozwojowi tzw. chorób cywilizacyjnych

Antyoksydanty, zwane też przeciwutleniaczami chronią nasze organizmy przed tzw. stresem osydacyjnym, który może przyczyniać się do rozwoju wielu chorób, w tym nowotworowych, chorób serca, miażdzycy czy cukrzycy. 

Przeczytaj: Czy kawa rano to dobry pomysł?

Nasiona chia mogą podnieść poziom energii

Ostatnie badania dowodzą, że spożywanie nasion chia zwiększa wydolność organizmu podczas treningu tak samo jak napoje energetyczne zawierające cukier, choć same cukru nie zawierają.

Przeczytaj:

Marcin Piotrowicz
Opiekun tej strony:
Marcin Piotrowicz

Redaktor serwisu wszystkoojedzeniu.pl
Promotor zdrowego stylu odżywiania

Ten artykuł powstał na podstawie 5 źródeł:

  • authoritynutrition.com
  • www.medicalnewstoday.com
  • www.foodmatters.com
  • draxe.com
  • www.nature.com
Popularne na blogu

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij