Kwas pantotenowy (Witamina B5) - funkcje dla organizmu, źródła w diecie

Ocena: 4.5 na podstawie 2 głosów. | 29 marca
Kwas pantotenowy (Witamina B5) - funkcje dla organizmu, źródła w diecie

Kwas pantotenowy, witamina z grupy B. Organiczny związek chemiczny, rozpuszczalny w wodzie.

Jak każda z witamin, kwas pantotenowy pełni ważną funkcję dla organizmu między innymi jest niezbędna do wytwarzania energii, czy wpływa na układ nerwowy.
Rzadko występują niedobory u osób zdrowych i stosujących racjonalną dietę. Niemniej jednak niedobory występują.
Zapraszam do lektury.

Tematy:AwokadoBananMelon (Kantalupa)PomarańczaBrokułZiemniakiSłonecznik (ziarna)

Rola i funkcje witaminy B5 dla organizmu

Najważniejsze funkcje to:

  • Kwas pantotenowy jest niezbędny do produkcji przeciwciał, które chronią organizm przed wirusami oraz bakteriami.
  • Wspomaga regenerację skóry, błon śluzowych i tkanek. Witamina B5 wspomaga gojenie się ran, przeciwdziała tworzeniu się zmarszczek.
     
  • Kwas pantotenowy poprawia stan włosów oraz ich pigmentację.
     
  • Witamina B5 wpływa na profil lipidowy, który może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi.
     
  • Witamina B5 jest niezbędna do wytwarzania energii.
     
  • Kwas pantotenowy wspomaga organizm przed powstaniem homocysteiny.

    Homocysteina jest aminokwasem siarkowym. Jest to wskaźnik stanu zapalnego organizmu.
    Podwyższony poziom homocysteiny może powodować wystąpienie chorób układu naczyniowego oraz sercowego, może nasilać stany zapalne oraz może powodować zaburzenia rozwojowe płodu.
     

Niedobory witaminy B5

Niedobry występują bardzo rzadko, najczęściej u osób silnie niedożywionych, przyjmujących leki przeciwnowotworowe czy leki antykoncepcyjne.  

Występujące objawy przy niedoborze to:

  • Osłabienie, apatia, wyczerpanie
  • Zapalenie skóry
  • Gorsze gojenie się ran
  • Utrata pigmentacji włosa, wzmożone wypadanie włosów
  • Zaburzenia pracy układu pokarmowego
  • Mrowienie kończyn, bóle mięśni
  • Zaburzenia metabolizmów kwasów tłuszczowych
  • Anemia


Kwas pantotenowy występujący w diecie

  • Produkty pełnoziarniste
  • Jaja
  • Mięso oraz podroby
  • Ryby
  • Warzywa w tym ziemniaki, brokuły
  • Owoce w tym pomarańcze, awokado, melon, banany
  • Grzyby
  • Pestki słonecznika
  • Mleko pełne

Dzienne zapotrzebowanie na kwas pantotenowy to 5 mg na dobę, zarówno dla kobiet i mężczyzn.
Dzienna dawka zwiększa się w przypadku kobiet w ciąży i karmiących. U osób będących w ciągłym stresie oraz u osób będących na restrykcyjnej diecie odchudzającej.
Przyjmowanie witaminy B5 może być w trakcie posiłku lub po, należy pamiętać o dobowej dawce.

Autdministrator tej strony:
Ola S.

Ten artykuł powstał na podstawie 4 źródeł:

  • radioklinika.pl
  • radioklinika.pl
  • testosterone.pl
  • www.muscle-zone.pl
Popularne na blogu

Napisz komentarz

Udało Ci się znaleźć to, czego szukasz?
Polub nas na Fb :)

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij