Jakich warzyw lepiej nie jeść razem, gdyż tracą wartości odżywcze

Ocena: 4.5 na podstawie 331 głosów. | 23 czerwca
Jakich warzyw lepiej nie jeść razem, gdyż tracą wartości odżywcze

Warzywa to najcenniejsze elementy diety, które powinny znaleźć się na naszym talerzu pięć razy dziennie, a zatem w każdym posiłku.

Dobrze, gdy spożywamy urozmaicone potrawy, sięgając po jak najbardziej różnorodne warzywa.

Warto jednak przestrzegać zasady niełączenia niektórych warzyw, gdyż może się to niekorzystnie odbić na ich wartościach odżywczych.

Tematy: Cytryna Papryka Ogórek Ziemniak Pomidor Pietruszka

Jakich warzyw nie należy łączyć?

Klasycznym przykładem niefortunnego połączenia warzyw jest miks pomidora z ogórkiem. Co się wtedy dzieje z wartościami odżywczymi tych owoców? Ogórek zawiera askorbinazę - enzym rozkładający witaminę C zawartą w pomidorze.

A jeśli mowa o witaminie C, to ogórka nie powinno się łączyć z innymi warzywami obfitującymi w witaminę C, czyli kwas askorbinowy: papryką, natką pietruszki, a także ziemniakami. Zasada niełączenia ogórka i pomidora dotyczyć powinna szczególnie osób o zwiększonym zapotrzebowaniu na witaminę C: dzieci w okresie wzrostu, osób w podeszłym wieku czy z obniżoną odpornością.

Sposobem na zminimalizowanie strat witaminy C w połączeniach ogórka z innymi warzywami jest zmieszanie wszystkich warzyw z oliwą, a następnie dodanie ogórka (na samym końcu).

Przeczytaj: Nie smakuje Ci zdrowe jedzenie? Sprawdź 3 proste wskazówki, aby je polubić

Pomidor i spółka, czyli ryzykowne związki

Poza wspomnianym niekorzystnym połączeniem pomidora i ogórka, warto wspomnieć o zasadzie niełączenia pomidorów i twarogu.

Biały ser zawiera bowiem sporo wapnia, który w połączeniu z kwasem szczawiowym z pomidora tworzy szczawian wapnia.

Związek ten ma tendencję do wytrącania się w mazi stawowej, prowadząc do choroby zwyrodnieniowej stawów.

Przeczytaj: Dieta dla osób, które mają skurcze

Inne niepożądane połączenia

Warzyw kapustnych nie powinno się łączyć z owocami morza czy rybami, czyli cennymi źródłami jodu.

Kapusta ogranicza bowiem wchłanianie tego deficytowego pierwiastka, którego niedobór w diecie skutkuje niedoczynnością tarczycy.

Nie łącz ponadto cytryny z herbatą (powstaje wtedy neurotoksyczny cytrynian glinu) a także mięsa czerwonego z herbatą, kawą czy winem – zawarte w nich garbniki zaburzają wchłanianie żelaza.

Przeczytaj: Czy to normalne, że przybieramy na wadze przed zimą?

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 1 źródeł:

  • www.lookchem.com

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij