Dieta niskowęglowodanowa - na czym polega i czy jest zdrowa?

Ocena: 4.6 na podstawie 79 głosów. | 7 czerwca
Dieta niskowęglowodanowa - na czym polega i czy jest zdrowa?

Jedną z podstawowych zasad wielu diet odchudzających jest ograniczenie spożycia węglowodanów.

Zasadniczo dotyczy to węglowodanów prostych, pochodzących ze słodyczy i białej mąki.

Niektórzy idą jednak o krok dalej, ograniczając także spożycie węglowodanów złożonych, pochodzących z pełnoziarnistych produktów zbożowych.

Tak właśnie powstała dieta niskowęglowodanowa. Jakie są jej podstawowe założenia?

Tematy: Daktyle Ziemniaki Nasiona dyni Masło

Popularne na blogu

Zasady diety niskowęglowodanowej

W tradycyjnych modelach żywienia węglowodany stanowią podstawowe źródło energii a ich udział kaloryczny stanowi około 60% dziennego zapotrzebowania na kalorie.

Na diecie niskowęglowodanowej spożywa się zaledwie 1/3 z takiej ilości węglowodanów.

Stanowią one zaledwie 10-25% spożywanych kalorii.

Niewskazane jest zatem spożywanie cukru i  słodyczy, makaronów i większości kasz, pieczywa, ziemniaków, mąki i ryżu.

Jedyne dopuszczalne źródła węglowodanów to:

  • bataty
  • topinambur
  • komosa ryżowa
  • kasza jaglana
  • amarantus
  • warzywa i niektóre owoce (banany, daktyle)

Białko spożywane jest w ilości 20-25% dziennego zapotrzebowania na kalorie, zaś resztę stanowi tłuszcz, którego spożycie jest większe z racji ograniczenia spożycia węglowodanów.

Najlepsze tłuszcze to oleje roślinne, masło, tłuste ryby, nasiona i orzechy.

Przeczytaj: Jak obliczyć swoje zapotrzebowanie na kalorie?

Po co tak bardzo ograniczać spożycie węglowodanów?

Celem stosowania ma być efektowna redukcja masy ciała. Dlaczego tak się dzieje?

Dieta ta zapewnia długotrwałe uczucie sytości i zapobiega chęci podjadania, co wynika ze spożycia dużych ilości białka i tłuszczu.

A niskie spożycie węglowodanów sprzyja normalizacji poziomu glukozy we krwi, co także znajduje odbicie w ograniczeniu napadów niekontrolowanego objadania się.

Ponadto dieta niskowęglowodanowa zapewnia spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, zatem dostarcza dużych ilości mikroelementów i antyutleniaczy.

Mimo tych pozornie prostych założeń, dieta niskowęglowodanowa wciąż wzbudza wiele kontrowersji, a jej przeciwnicy wskazują na fakt, iż taki model żywienia sprzyja znacznemu osłabieniu organizmu oraz może zaburzać funkcję tarczycy.

Dlatego dietę te najbezpieczniej jest stosować jako kurację odchudzającą trwającą 7-21 dni, która zapewnić może utratę masy ciała rzędu 1 kg tygodniowo.

A po zakończonej kuracji należy stopniowo zwiększać podaż węglowodanów aby uniknąć efektu jo-jo.

Przeczytaj: Nie smakuje Ci zdrowe jedzenie? Sprawdź 3 proste wskazówki, aby je polubić

Justyna M.
Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.diabetes.co.uk
  • www.hsph.harvard.edu
Popularne na blogu

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij