Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Ocena: 4.5 na podstawie 368 głosów. | 11 czerwca
Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Jeszcze kilka/kilkanaście lat temu dieta wegańska wzbudzała sporo kontrowersji.

Dziś jest promowana przez celebrytów, a także uznawana przez ekspertów z zakresu żywienia za bardzo zdrową.

Coraz częściej dostrzegane są bowiem korzyści zdrowotne wynikające z ograniczenia spożycia mięsa, mleka i nabiału oraz innych produktów odzwierzęcych lub całkowitej z nich rezygnacji.

Tematy: Ziemniak Mak Mleko Konina (mięso z konia)

Co można jeść na diecie wegańskiej, a co jest zabronione

Dieta wegańska eliminuje wszystkie produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego.

Nie można spożywać zatem mięsa, ryb, owoców morza, mleka i jego przetworów, jajek czy tłuszczów zwierzęcych.

Jeść można natomiast warzywa i owoce, wszelkie produkty zbożowe, orzechy i nasiona, strączki, oleje roślinne, mleka, jogurty  i sery roślinne czy gotowe produkty wegańskie.

Tych ostatnich stale przybywa na sklepowych półkach.

Dieta wegańska nie jest monotonna ani trudna do skomponowania, jest ponadto bardzo smaczna i często – zaskakująca.

Hitem diety wegańskiej jest chociażby ser z ziemniaka, marchwi i płatków drożdżowych czy bezy i musy z aquafaby, czyli wody pozostałej z gotowania ciecierzycy.

Przeczytaj: Jakie zioła i herbaty pić w czasie odchudzania?

Czy dieta wegańska nie jest niedoborowa?

Zwolennicy tradycyjnej diety zarzucają diecie wegańskiej ryzyko niedoborów żelaza, białka czy wapnia.

Jednak w opinii ekspertów prawidłowo skomponowana dieta wegańska jest zdrowa na każdym etapie życia, także u kobiet w ciąży czy niemowląt i małych dzieci.

Co zatem kryje się pod pojęciem odpowiedniego zbilansowania diety wegańskiej?

Podstawą jest różnorodność. Jeśli spożywać będziemy różne typy orzechów i strączków, dostarczymy organizmowi wszystkie aminokwasy.

Jeśli włączymy do diety duże ilości warzyw zielonolistnych i spożywać będziemy je ze źródłami witaminy C – zadbamy o odpowiednią podaż żelaza.

Gdy do owsianek, koktajli czy wypieków dorzucimy mak mielony – dostarczymy organizmowi dużych ilości doskonale przyswajalnego wapnia.

Przeczytaj: 3 kroki przed rozpoczęciem diety

Korzyści ze stosowania diety wegańskiej

Dieta wegańska opiera się na spożywaniu dużych ilości owoców i warzyw, zatem dostarcza sporo błonnika i mnóstwo antyutleniaczy, witamin i minerałów.

Antyutleniacze to najsilniejsza broń w walce ze starzeniem się organizmu, cukrzycą, miażdżycą czy nowotworami.

Jedyna konieczna suplementacja to ta witaminą B12.

Eliminując spożycie produktów odzwierzęcych, dieta wegańska nie dostarcza cholesterolu oraz niezdrowych kwasów tłuszczowych, co docenią osoby cierpiące na hipercholesterolemię czy miażdżycę, a zatem zagrożone zawałem serca.

Weganizm stanowi doskonałą prewencję raka jelita grubego i innych nowotworów, sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn, ułatwia utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Weganizm jest zatem bardzo zdrowy – o ile zadba się o urozmaiconą dietę.

Przeczytaj: Jakich warzyw lepiej nie jeść razem, gdyż tracą wartości odżywcze

Justyna M.
Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 1 źródeł:

  • www.nursingdegree.net

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij