Co się stanie jeśli codziennie będziesz jeść surową cebulę?

Ocena: 5 na podstawie 1 głosów. | 5 listopada
Co się stanie jeśli codziennie będziesz jeść surową cebulę?

Surowa cebula ma ostry smak i może nawet doprowadzić Cię do łez podczas jej krojenia ale jest to niezwykle zdrowe warzywo.

Tematy: Jagody Granat Cebula Kurkuma Herbata Herbatniki

Popularne na blogu

Korzyści z jedzenia cebuli

Wszyscy słyszeliśmy na pewno o niezwykłych właściwościach różnego rodzaju ‘superfoods’ takich jak zielona herbata, jagody acai czy granaty a nasza rodzima cebula ma znacznie lepsze właściwości zdrowotne.

Naukowcy spekulują nawet na temat tego, że cebula może być przyczyną tzw. paradoksu francuskiego, w którym chodzi o to, że stosunkowo niewielu Francuzów cierpi na choroby serca pomimo niezdrowej diety bogatej w tłuszcze nasycone.

Cebula jest bardzo wszechstronnym warzywem. Stosuje się ją jako przyprawę w tysiącach potraw. Może stanowić także samodzielną przekąskę (np. krążki cebulowe). 

W dalszej części zagłębimy się w korzyści zdrowotne jakie wynikają z jedzenia cebuli i wyjaśnimy co się stanie w Twoim organizmie jeśli będziesz spożywał cebulę codziennie.

Przeczytaj: Jakich warzyw lepiej nie jeść razem, gdyż tracą wartości odżywcze

Cebula korzystnie wpływa na układ sercowo naczyniowy

Cebula jest bardzo pożywna i zawiera wiele cennych składników odżywczych takich jak błonnik, witamina C, kwas foliowy, wapń czy żelazo.

Ale tym co najbardziej wyróżnia cebulę jest kwercetyna przeciwutleniająca, która działa w naszym organizmie poprzez spowolnienie postępu uszkodzenia oksydacyjnego naszych komórek i tkanek

Jeśli chodzi o serce, kwercetyna w cebuli pomaga utrzymać właściwe ciśnienie krwi oraz zachować elastyczność i miękkość tętnic.

Wydaje się również, że obniża poziom LDL (złego cholesterolu) u osób zagrożonych zaburzeniami sercowo-naczyniowymi. Te korzystne właściwości przyczyniają się do utrzymania optymalnego stanu serca i układu naczyniowego.
 

Przeczytaj: Czy można zjeść przeterminowany produkt?

Cebula obniża ryzyko nowotworów

Panuje opinia, że regularne spożywanie cebuli neutralizuje substancje rakotwórcze, które przyjmujemy z posiłkami. Przyczyniają się do tego związki siarki organicznej.

Jedno z badań wykazało, że połączenie spożywania cebuli z kurkumą tworzy efekt synergii, znacznie zmniejszając ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Nawet spożywanie cebuli w niewielkich ilościach przynosi korzyści, ale naukowcy sugerują, że im więcej cebuli jesz, tym lepiej. 

eśli niespecjalnie lubisz cebulę, czosnek wydaje się zapewniać podobną ochronę dla organizmu, możesz więc włączyć go do posiłków na przemian z cebulą.
 

Przeczytaj: Czy jedzenie wpływa na nasze samopoczucie?

Mniejsze ryzyko zatrucia pokarmowego

Można spotkać opinie, że ​​cebuli nie należy przechowywać obranej i pociętej, ponieważ jest bardzo podatna na rozwój bakterii.

Prawda jest wręcz przeciwna - cebula ma pewne związki, które są bakteriobójcze. Soki uwalniane podczas krojenia cebuli mogą niszczyć lub bardzo spowalniać rozwój kilku rodzajów mikroorganizmów, o których powszechnie wiadomo, że powodują zatrucia pokarmowe.

Dlatego dołączanie cebuli do posiłków oznacza mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na pewnego rodzaju zatrucia pokarmowe. I nie musisz zbytnio martwić się o przechowywanie cebuli.

Cebula jest całkowicie bezpieczna przez około siedem dni, jeśli jest przechowywana w odpowiednio chłodnym miejscu.
 

Przeczytaj: O której godzinie najlepiej zjeść śniadanie?

Cebula zwiększa odporność organizmu

Kwercetyna zawarta w cebuli jest również świetna w blokowaniu stanów zapalnych powstających w organizmie.

Ale jeśli chodzi o odporność, kwercetyna zawarta w cebuli zyskuje na sile dzięki wsparciu selenu. Selen jest minerałem, który występuje w większym stężeniu w cebuli niż w innych produktach spożywczych.

Wiadomo o nim, że zmniejsza stany zapalne i stymuluje funkcje odpornościowe, a także zapobiega nadmiernej aktywności immunologicznej.

Komórki z niedoborem selenu starzeją się szybciej i reprodukują mniej efektywnie. Stany zapalne są naturalną odpowiedzią immunologiczną organizmu, który próbuje izolować uszkodzone lub chore obszary ciała od zdrowych tkanek.

Niestety zbyt wiele stanów zapalnych może powodować bolesne i niebezpieczne problemy. Wydaje się, że cebula pomaga utrzymać równowagę aktywności odpornościowych w organizmie.
 

Przeczytaj: Olej roślinny czy oliwa z oliwek? Który tłuszcz wybrać do smażenia?

Cebula ulgą dla alergików

Ponieważ kwercetyna zawarta w cebuli blokuje niektóre związki wywołujące alergie i stany zapalne, może być ona również niezwykle pomocna dla sezonowych alergików.

Zamiast biec prosto do apteki po tabletki, możesz spróbować włączyć cebulę do swojej diety aby zatrzymać produkcję i uwalnianie histamin.

To właśnie związki zwane histaminami powodują swędzenie oczu, drapanie w gardle i katar związane z sezonowymi alergiami.

A jeśli naprawdę nie możesz znieść smaku cebuli, dostępne są suplementy kwercetyny, które z pewnością są warte wypróbowania.
 

Przeczytaj: Picie wody z cytryną na czczo - plusy i minusy

Cebula obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę

Naukowcy od dawna twierdzą, że jedzenie cebuli może zwiększyć poziom insuliny w organizmie po spożytym posiłku.

Cukrzyca typu 2 występuje, gdy insulina staje się nieskuteczna w przetwarzaniu glukozy.

Regularne spożywanie cebuli gwarantuje, że zawsze będzie dostępna wystarczająca ilość insuliny do wykonania przetwarzania glukozy bez nadmiernego obciążenia organizmu.

Niemniej przede wszystkim powinniśmy kontrolować swoje spożycie cukru.

Przeczytaj: Czego nie pić w czasie odchudzania?

Jedzenie cebuli zmniejsza ryzyko zakrzepów krwi (za sprawą rutyny)

Nasza krew krzepnie ponieważ musi krzepnąć wokół ran. Niemniej zakrzepy tworzące się w żyłach lub tętnicach blokują przepływ krwi i mogą być śmiertelnym zagrożeniem.

Cebula zawiera związek zwany rutyną, który, jak stwierdzono w badaniach, hamuje rozwój zakrzepów u badanych myszy.

Co ciekawe, skrzepy, które tworzą się w tętnicach, są bogate w płytki krwi, podczas gdy te, które tworzą się w żyłach, są bogate w fibrynę.

Rutyna wydaje się być w stanie zablokować oba rodzaje skrzepów powstających w krwi. Niezbędne są dalsze badania na ludziach, ale rutyna może wkrótce zostać wykorzystana do stworzenia niedrogiego leku na zakrzepy krwi

Przeczytaj: Co jeść przed i po bieganiu

Jedzenie cebuli poprawia jakość snu i nastrój

Homocysteina jest aminokwasem wytwarzanym przez nasz organizm, podczas rozkładu białek. Jej zbyt duża zawartość utrudnia produkcję hormonów serotoniny, dopaminy i noradrenaliny, czyli trio odpowiedzialnego za stabilizację nastroju, dobre samopoczucie, sen i apetyt.

Cebula jest szczególnie bogata w kwas foliowy, który zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się homocysteiny w organizmie.

Dlatego odpowiednia ilość kwasu foliowego ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia częstotliwości występowania i poziomu nasilenia depresji. Niedobór kwasu foliowego może również powodować zmęczenie, które dodatkowo pogarsza słabą jakość snu. 

Dlatego oprócz wszystkich innych korzyści zdrowotnych, codziennie jedzenie cebuli może po prostu sprawić, że poczujesz się lepiej zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

Jeśli jednak nie lubisz surowej cebuli nadal możesz skorzystać z jej właściwości zdrowotnych, które omawialiśmy, jedząc cebulę po obróbce termicznej. 

Właściwości zdrowotne cebuli wprawdzie zmniejszają się przez zastosowanie ciepła, ale nie są całkowicie wyeliminowane. 
 

Przeczytaj: Czy mięso grillowane jest zdrowe?

Marcin Piotrowicz
Opiekun tej strony:
Marcin Piotrowicz

Redaktor serwisu wszystkoojedzeniu.pl
Promotor zdrowego stylu odżywiania

Ten artykuł powstał na podstawie 4 źródeł:

  • www.webmd.com
  • www.webmd.com
  • www.ncbi.nlm.nih.gov
  • www.healthline.com
Popularne na blogu

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij