Co jeść, a czego nie, aby uniknąć wzdęć i gazów

Ocena: 4.5 na podstawie 354 głosów. | 24 czerwca
Co jeść, a czego nie, aby uniknąć wzdęć i gazów

Wzdęcia to jedna z najczęstszych dolegliwości ze strony układu pokarmowego, a zarazem przypadłość bardzo kłopotliwa.

Wystarczy spożycie określonych produktów spożywczych, a brzuch momentalnie zwiększa swój obwód i pojawia się uczucie pełności w brzuchu, skurcze jelit i gazy.

Czego unikać, a co pomoże uporać się ze wzdęciami? Oto podstawowe zasady diety na wzdęcia.

Tematy: Brokuł Brukselka Kapusta Kalafior Jarmuż Kalarepa Bazylia Szczypiorek Kolendra Koper

Składniki diety najczęściej powodujące wzdęcia - usuń je ze swojego talerza

Są składniki pokarmowe, które wywołują wzdęcia tylko u niektórych. Są tez takie „pewniaki”, których spożycie prawie u każdego zakończy się wzdęciami. Oto one:

  • warzywa kapustne: brukselka, kalafior, brokuł, kalarepa, jarmuż, kapusta pekińska
  • rośliny strączkowe: bób, fasola, soja, soczewica, ciecierzyca
  • potrawy smażone na głębokim oleju
  • tłuste mięsa
  • cebula, czosnek, szczypiorek
  • ostre przyprawy
  • wędzone ryby i sery

Przeczytaj: Czy to normalne, że przybieramy na wadze przed zimą?

Flora bakteryjna jelit a wzdęcia

Do wzdęć doprowadzić mogą ponadto te pokarmy, które zaburzają funkcjonowanie flory bakteryjnej jelit i powodują fermentację jelitową: słodycze, owoce i soki owocowe oraz miód.

Powstaniu wzdęć sprzyja ponadto nieregularne podjadanie posiłków, wieczorne podjadanie, szybkie połykanie kęsów, które nie są dokładnie przeżute.

Przeczytaj: Czy mięso grillowane jest zdrowe?

Jakie produkty przeciwdziałają wzdęciom?

Poza unikaniem pokarmów generujących bolesność brzucha i wzdęcia, warto wzbogacić dietę w takie składniki, które wzdęcia ograniczają.

Są to na pewno zioła: kminek, kolendra, majeranek, bazylia, tymianek, rozmaryn czy koper.

Dodanie tych ziół do potraw o działaniu wzdymającym ograniczy przykre dolegliwości.

Warto spożywać ponadto probiotyki – jogurty naturalne i kefiry, a także kiszonki i kwas chlebowy.

Inne godne polecenia składniki diety to pełnoziarniste produkty zbożowe.

Ważne jest także spożywanie minimum dwóch litrów niegazowanej wody mineralnej dziennie oraz powolne spożywanie posiłku i staranne przeżuwanie każdego kęsa.

Przeczytaj: Dieta wegetariańska a wegańska – jakie są różnice?

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 1 źródeł:

  • indianexpress.com

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij