Nietolerancja laktozy – czym zastąpić mleko?

Kliknij na gwiazdkę aby dodać swoją ocenę.

Nietolerancja laktozy to stosunkowo częsta przypadłość, która dotyka co piątej osoby. Wynika ona z niedoboru laktazy, czyli enzymu trawiącego cukier mleka krowiego – laktozę. Wrodzony niedobór laktazy ujawnić może się już w wieku niemowlęcym lub dopiero u dorosłych, gdy stopniowo zanika aktywność enzymu. Niekiedy spotykana jest także przejściowa nietolerancja laktozy, towarzysząca wielu chorobom żołądka czy jelit.

Skąd wiadomo, że cierpisz na nietolerancję laktozy?

Nietolerancja laktozy jest stosunkowo łatwa do rozpoznania – po spożyciu mleka i przetworów mlecznych występują następujące symptomy:

  • bóle brzucha
  • wzdęcia
  • biegunki
  • kolki
  • nudności i wymioty
  • skurcze mięśniówki gładkiej jelit

Najczęściej objawy te występują w przeciągu kilku – kilkunastu godzin od spożycia produktów zawierających laktozę a stopień ich nasilenia zależy od zawartości laktozy w posiłku.

Jakie alternatywy dla mleka?

Jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy, a nie chcesz rezygnować ze spożycia mleka, sięgnij po rozwiązania podsuwane przez dietę wegańską. Mowa o mlekach roślinnych – kokosowym, owsianym, ryżowym, sojowym, konopnym, z nerkowców… W sklepach znaleźć można wiele takich propozycji, podobnie jak wegańskie „żółte sery” czy twarożki, np. ze słonecznika czy nerkowców oraz śmietanki. W związku z rosnącą popularnością diety wegańskiej jak grzyby po deszczu wyrastają blogi kulinarne, na których znaleźć można przepisy na domowe mleko roślinne. Ogólna receptura zakłada zblenderowanie 1 objętości nasion/ ziaren/ wiórków z dwiema objętościami wody i przecedzenie przez drobne sitko. A jeśli zainwestujesz w  jogurtownicę i żywe kultury bakterii (do zakupienia w Internecie) – wyczarujesz pyszne i zdrowe jogurty. I jeszcze jeden bonus – z pozostałości po produkcji mleka kokosowego możesz upiec pyszne ciasteczka, zaś z pozostałych nerkowców  czy migdałów –przyrządzić roślinny twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem.

Produkty mleczne bez laktozy

Producenci przemysłu mleczarskiego doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak powszechnym problemem jest nietolerancja laktozy, zatem coraz częściej w chłodni sklepowej znajdziemy mleko bez laktozy, a także sery, twarożki czy jogurty. Tego typu produkty (zwłaszcza mlek) mają jednak nieco wyższy indeks glikemiczny. Inne rozwiązanie – zaopatrz się w aptece w enzym laktazę w kapsułkach i pij mleko do woli. I pamiętaj, że laktoza ukryta bywa w produktach, których być może o to nie podejrzewasz – słodyczach, daniach instant czy pieczywie. 

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.betterhealth.vic.gov.au
  • www.niddk.nih.gov

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij