Dieta bogata w błonnik – czy każdy powinien ją stosować?

Ocena: 5 na podstawie 1 głosów.

Jeśli chodzi o spożycie błonnika, eksperci są zgodni – w przeciętnej diecie jest go za mało. Zalecane dzienne spożycie tego włóknika roślinnego określane jest na 20 – 35 g dziennie, a realne jego spożycie jest niemal o połowę mniejsze. Dużą popularnością cieszą się zatem diety bogate w błonnik, którym przypisuje się walory zdrowotne i odchudzające. Czy taka dieta jest dla każdego?

Dlaczego błonnik jest taki ważny?

Błonnik to nie podlegający trawieniu element produktów roślinnych. Działa jak swoista szczotka w jelitach, usuwając zalegające resztki pokarmowe, pobudzając perystaltykę jelit i przyspieszając pasaż jelitowy treści pokarmowej. Błonnik zapobiega zaparciom, odgrywa kluczową rolę w profilaktyce raka jelita grubego oraz wspomaga rozwój korzystnej, fizjologicznej flory bakteryjnej jelit.

Dieta błonnikowa – co jej zawdzięczamy

Dieta bogata w błonnik, określana także mianem diety bogatoresztkowej, to w rzeczywistości modyfikacja żywienia podstawowego. Jej podstawowym założeniem jest spożywanie warzyw, otrąb, suszonych owoców i pełnoziarnistych produktów zbożowych. Jednocześnie nie należy zapominać o wypijaniu 2 – 3 litrów wody dziennie, w przeciwnym przypadku grożą Ci problemy trawienne i zaparcia. Nie należy spożywać tłustych produktów, żywności przetworzonej, słodyczy oraz napojów gazowanych.

Czy dieta błonnikowa jest dla każdego?

Wydaje się, iż dieta bogata w błonnik jest bardzo zdrowa, nie powinna być zatem obciążona żadnymi przeciwwskazaniami. A jednak – taki model żywienia nie jest dla każdego. Dieta błonnikowa nie powinna być stosowana u osób cierpiących na stany zapalne układu pokarmowego i dróg żółciowych oraz wrzody żołądka. Ponadto dieta taka nie jest zalecana przy znacznych niedoborach mineralnych oraz przy stosowaniu leków na cukrzycę czy obniżających poziom cholesterolu. Nie jest to ponadto dieta odpowiednia dla osób po operacji zmniejszania  żołądka.

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.diet.com
  • www.helpguide.org

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij