Czym są tzw. superfoods?

Kliknij na gwiazdkę aby dodać swoją ocenę.

Ostatnich kilka lat to lawinowo rosnąca popularność tzw. superfoods, czyli żywności funkcjonalnej. Mowa o produktach, które włączone do diety nawet w niewielkich ilościach, wykazują udowodnione naukowo prozdrowotne oddziaływanie na organizm. Mianem tym okrzyknięto zwłaszcza bardzo egzotyczne produkty, które sprowadzane są z odległych zakątków świata, zapominając o rodzimych produktach, które bardzo często nie ustępują superfoods pod względem właściwości odżywczych i zdrowotnych.

Najpopularniejsze superfoods

Jeśli chociaż okazyjnie zaglądasz na blogi poświęcone zdrowemu żywieniu – znasz z pewnością choć kilka superfoods. Najczęściej mówi się o:

- nasionach chia, czyli szałwii hiszpańskiej, które przedstawiane są jako bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych , białka oraz licznych witamin i minerałów; zaskakują swoją formą – te drobne nasionka w kontakcie z płynem pęcznieją i tworzyć mogą gęstą i zwartą „galaretkę”; nasiona chia dodawane mogą być do sałatek, wypieków, koktajli, a nawet można z nich przyrządzić pyszne desery, w tym ptasie mleczko

- zielonym jęczmieniu, czyli sproszkowanych młodych pędach traw, które wyróżniają się wysoką zawartością witaminy C i beta karotenu, żelaza, błonnika, miedzi i chlorofilu; dodanie zielonego jęczmienia do koktajli zapewnia skuteczny detoks organizmu, zwiększenie efektywności treningu, wspomaganie odchudzania oraz zapobieganie niedoborom pokarmowym

- jagodach goji i acai – oba rodzaje tych egzotycznych jagód cechują się przede wszystkim wysoką zawartością antyutleniaczy, stanowią zatem skuteczną profilaktykę wielu chorób cywilizacyjnych, w tym miażdżycy, cukrzycy czy nowotworów; ponadto wspomagają odporność i oczyszczają organizm; dodaj garść jagód do owsianki czy domowej roboty fit – batoników

- komosie ryżowej (quinoa) zwanej złotem Inków – niezwykłym zbożem o wysokiej zawartości pełnowartościowego białka, a także błonnika i szeregu mikroelementów; uznawana za jedno z najzdrowszych zbóż, komosa ryżowa może być podawana do obiadu wraz z mięsem i warzywami, a także na śniadaniem jako alternatywa dla owsianki.

Polskie alternatywy dla superfoods

Jak już wspomniano, sprowadzane z odległych zakątków świata superfoods mają swoje rodzime odpowiedniki. Nasiona chia zastąpić można siemieniem lnianym, zielony jęczmień czy spirulinę – zielonolistnymi warzywami, komosę ryżową - kaszą jaglaną zaś jagody goji – owocem aronii.

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 1 źródeł:

  • www.telegraph.co.uk

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij