Czy to normalne, że przybieramy na wadze przed zimą?

Ocena: 5 na podstawie 1 głosów.
Czy to normalne, że przybieramy na wadze przed zimą?

Fizjologiczne wahania wagi nie są niczym zaskakującym. Przybieranie na wadze rzędu 2-3 kilogramów w ciągu miesiąca może być u kobiet ściśle uzależnione od dnia cyklu miesięcznego.

Waga waha się także w zależności od stanu nawodnienia/ odwodnienia organizmu.

Wielu z nas zauważa ponadto przybieranie na wadze w okresie zimowym.

Czy prawdziwe jest stwierdzenie, że „tyjemy wtedy z niczego”?

Dlaczego zimą przybieramy na wadze?

Przyczyn, dla których przybieramy na wadze w zimniejszych miesiącach, jest kilka.

Po pierwsze więcej czasu spędzamy w domu, a dłuższe wieczory sprzyjają podjadaniu.

Ponadto niekorzystna pogoda nie sprzyja aktywności fizycznej, zwłaszcza na świeżym powietrzu – zaczynamy zatem tyć, nawet jeśli nie jemy dużo więcej.

Kolejną przyczyną przybierania na wadze zimą jest gromadzenie przez organizm brunatnej tkanki tłuszczowej, która zapewnić ma właściwą izolację cieplną.

Ponadto mniejsza ekspozycja na słońce oznacza mniejszą syntezę skórną witaminy D. Odpowiada ona za regulowanie metabolizmu i spalanie tłuszczu.

Podobnie działa wydzielana przez szyszynkę melatonina, której poziom wzrasta po zachodzie słońca, przygotowując organizm do odpoczynku nocnego.

Krótki dzień to większa synteza melatoniny i większy apetyt nią powodowany.

Jak nie dać się zimowemu tyciu?

Aby zapobiec nadmiernemu przybieraniu na wadze  w okresie zimowym, należy zachować stały poziom aktywności fizycznej.

Wystarczające będą nawet spacery na świeżym powietrzu, ćwiczenia w domu czy w klubie fitness.

Dobrze jest zapanować nad stałą chęcią podjadania, sięgając po warzywa i pełnoziarniste produkty zbożowe.

W naszej strefie klimatycznej wskazane jest suplementowanie witaminy D w okresie jesienno-zimowym,  poza tym dobrze jest jak najwięcej korzystać z promieni słonecznych. Przecież słońce świeci nieraz nawet w śnieżny dzień.

Jeśli czujesz, że znacząco przybierasz na wadze zmniejsz dzienne spożycie kalorii o 200-300, ale nie przesadzaj z redukcją kalorii, gdyż okres zimowy wymaga szczególnego utrzymania stałej temperatury ciała, do czego potrzebna jest energia.

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.dailymail.co.uk
  • www.eatthis.com

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij