Czy kawa rano to dobry pomysł?

Kliknij na gwiazdkę aby dodać swoją ocenę.

Wielu z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki gorącej kawy. Ten uwielbiany na całym świecie napój  dostarcza bowiem kofeiny, która doskonale pobudza i dodaje energii. Czy jednak picie kawy o poranku to zdrowa opcja? Przeciwnicy picia kawy do śniadania twierdzą, że kofeina zakłóca działanie kortyzolu, którego poziom o poranku jest najwyższy. Najlepszy czas na kawę określany jest między 9.30 a 11.30. Czy to przekona jednak miłośników porannej małej czarnej?

Kawa o poranku, czyli profity z picia kawy

Kawa to napój dostarczający nie tylko kofeiny – to skarbnica antyutleniaczy, które doskonale wspomagają pracę serca. Wywierają one ponadto zbawienne działanie na układ nerwowy, a przecież koncentracja o poranku jest bardzo pożądana, prawda? Ponadto kawa wspomaga trawienie, reguluje pracę wątroby oraz dba o florę bakteryjna jelit.

Ale wróćmy na moment do kofeiny, bo to jej działanie jest rano szczególnie pożądane. Kofeina powoduje delikatne rozszerzenia światła naczyń krwionośnych i przyspieszenie akcji serca, co skutkuje lepszym dotlenieniem tkanek. Bezpośrednio wpływa na pobudzenie układu nerwowego i redukuje bóle głowy. Pozwala więc rozbudzić się po odpoczynku nocnym i zacząć dzień z energią.

Czy są jakieś ograniczenia w piciu kawy o poranku?

Kawa rano to naprawdę dobry pomysł, ale trzeba wiedzieć, jakiemu śniadaniu powinna towarzyszyć. Picie kawy na czczo zdecydowanie odpada – kawa może podrażnić błonę śluzową żołądka i spowodować zgagę. Także niefortunne połączenie kawy i niektórych pokarmów, często spożywanych na śniadanie, może przynieść niezamierzony efekt. Przykłady? Kawa z sokiem pomarańczowym może mocno zakwasić organizm, zwłaszcza jeśli pijesz sok z kartonu, a nie świeżo wyciskany. Ten pierwszy pozbawiony jest wielu składników  odżywczych, ten drugi – posiada mnóstwo antyutleniaczy  i ma mniejsze tendencje do zakwaszenia i podrażnienia żołądka.

Zacznij zatem dzień od szklanki wody niegazowanej, a chwilę potem zjedz pożywne śniadanie. Wtedy możesz zacząć popijać małymi łykami kawę. A jeśli koniecznie musisz wypić kawę na czczo – postaw na kawę kuloodporną. Zawarty w niej olej kokosowy osłoni błonę śluzową żołądka przed drażniącym działaniem kawy, ponadto średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe przetransportują kofeinę bezpośrednio do układu nerwowego. Solidne pobudzenie o poranku gwarantowane!

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 2 źródeł:

  • www.independent.co.uk
  • gizmodo.com

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij