Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Ocena: 5 na podstawie 1 głosów.

Jeszcze kilka – kilkanaście lat temu dieta wegańska wzbudzała sporo kontrowersji; dziś – jest promowana przez celebrytów, a także uznawana przez ekspertów z zakresu żywienia za bardzo zdrową. Coraz częściej dostrzegane są bowiem korzyści zdrowotne wynikające z ograniczenia spożycia mięsa, mleka i nabiału oraz innych produktów odzwierzęcych lub całkowitej z nich rezygnacji.

Co można jeść na diecie wegańskiej, a co jest zabronione

Dieta wegańska eliminuje wszystkie produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego. Nie można spożywać zatem mięsa, ryb, owoców morza, mleka i jego przetworów, jajek czy tłuszczów zwierzęcych. Jeść można natomiast warzywa i owoce, wszelkie produkty zbożowe, orzechy i nasiona, strączki, oleje roślinne, mleka, jogurty  i sery roślinne czy gotowe produkty wegańskie. Tych ostatnich stale przybywa na sklepowych półkach. Dieta wegańska nie jest monotonna ani trudna do skomponowania, jest ponadto bardzo smaczna i często – zaskakująca. Hitem diety wegańskiej jest chociażby ser z ziemniaka, marchwi i płatków drożdżowych czy bezy i musy z aquafaby, czyli wody pozostałej z gotowania ciecierzycy.

Czy dieta wegańska nie jest niedoborowa?

Zwolennicy tradycyjnej diety zarzucają diecie wegańskiej ryzyko niedoborów żelaza, białka czy wapnia. Jednak w opinii ekspertów prawidłowo skomponowana dieta wegańska jest zdrowa na każdym etapie życia, także u kobiet w ciąży czy niemowląt i małych dzieci. Co zatem kryje się pod pojęciem odpowiedniego zbilansowania diety wegańskiej? Podstawą jest różnorodność. Jeśli spożywać będziemy różne typy orzechów i strączków, dostarczymy organizmowi wszystkie aminokwasy. Jeśli włączymy do diety duże ilości warzyw zielonolistnych i spożywać będziemy je ze źródłami witaminy C – zadbamy o odpowiednią podaż żelaza. Gdy do owsianek, koktajli czy wypieków dorzucimy mak mielony – dostarczymy organizmowi dużych ilości doskonale przyswajalnego wapnia.

Korzyści ze stosowania diety wegańskiej

Dieta wegańska opiera się na spożywaniu dużych ilości owoców i warzyw, zatem dostarcza sporo błonnika i mnóstwo antyutleniaczy, witamin i minerałów. Jedyna konieczna suplementacja to ta witaminą B12. Antyutleniacze to najsilniejsza broń w walce ze starzeniem się organizmu, cukrzycą, miażdżycą czy nowotworami. Eliminując spożycie produktów odzwierzęcych, dieta wegańska nie dostarcza cholesterolu oraz niezdrowych kwasów tłuszczowych, co docenią osoby cierpiące na hipercholesterolemię czy miażdżycę, a zatem zagrożone zawałem serca. Weganizm stanowi doskonałą prewencję raka jelita grubego i innych nowotworów, sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn, ułatwia utrzymanie prawidłowej masy ciała. Weganizm jest zatem bardzo zdrowy – o ile zadba się o urozmaiconą dietę.

Opiekun tej strony:
Justyna M.

Redaktor portalu wszystkoojedzeniu.pl

Ten artykuł powstał na podstawie 1 źródeł:

  • www.nursingdegree.net

Napisz komentarz

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Zamknij